28 sept.

ROMÂNIA ÎMPIEDICĂ CETĂȚENII MOLDOVENI SĂ MEARGĂ LA MUNCĂ ÎN OCCIDENT

ȘTIRE: Sub titlul „România blochează plecarea moldovenilor la muncă în UE”, portalul telegraph.md, scrie că Poliția de Fronieră a României ar bloca ilegal ajungerea cetățenilor moldoveni la muncă în statele vest-europene.

Acest site este asociat Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) specializat în colportarea de informații false, care apoi sunt preluate de alte media afiliate PSRM și propagate în mainstream și pe rețele de socializare în grupuri-țintă.

Deși autoritățile din R. Moldova cunosc fapt că acest site răspîndește știri false, fiind sesizate în repetate rânduri de asociațiile media din R. Moldova, telegraph.md continuă să funcționeze.

De menționat este că România a fost una dintre țintele primordiale ale propagandei socialiste din R. Moldova, încă de la „pacientul zero” infectat cu COVID-19, despre președintele Igor Dodon a insistat că este și cetățean român

Link activ:

SURSE:Telegraph.md
AFILIERE POLITICĂ:Telegraph.md, portal asociat Partidului Socialiștilor din Republica Moldova, PSRM
DATA APARIȚIEI:12  septembrie
PUBLIC ȚINTĂ:Electoratul atât de stânga, cât și dreapta legat direct sau indirect (prin rude) de persoane care muncesc în Occident
AMPLIFICARE:Mesajul a fost amplificat pe rețele de socializare Facebook și Odnoklassniki, dar și în presa românească de Ziarul de Iași (prin metoda copy/paste, fără verificare)
CUI SERVEȘTE:PSRM și în general partidelor de stânga cu retorică anti-românească (parțial Partidul Nostru și Partidul Șor)
NARAȚIUNE CHEIE:România împiedică deliberat și în mod egoist moldovenii să găsească bunăstarea în Occident

NARAȚIUNI: Ideea principală a acestui articol este că România, deși este parte a UE, nu ajută, ba chiar împiedică Republica Moldova și pe cetățenii ai să acceseze prin muncă bunăstarea din Occident.

Subliminal, ca soluție politică, se induce ideea că România ar accepta numai varianta unirii cu Republica Moldova, pentru ca Moldova să devină parte a UE.

CONTEXT/ETOS LOCAL::

Cel mai probabil, punct de plecare al acestei știri false au fost o serie de articole trei ziare mari din zona de centru-dreapta (Il Messagero, Il Giornale și Corriere de la Sera) cu autocare din România care ar ajunge goale la destinație în Italia, în timp călătorii ar fi coborâți înainte de destinație pentru a evita testarea pentru COVID-19, aceștia aducând boala în Italia.

Detalii aici:

https://romania.europalibera.org/a/presa-din-italia-scrie-despre-autocarele-fantom%C4%83-%C8%99i-muncitorii-rom%C3%A2ni-care-fug-de-testarea-covid-19/30763462.html

Nu în ultimul rând, autorul știrii induce subliminal idea că România este rău intenționată în cazul românilor basarabeni pe care îi persecută, o temă emoțională des exploatată în vremea Uniunii Sovietice în Basarabia.

De altfel, fără a cita un nume, știrea se încheie pe un fond emoțional cu un citat al unui basarabean anonim prins într-o astfel de situația în care nu a fost lăsat să treacă în România „Poliția de Frontieră Română nu-și schimbă poziția, iar Bucureștiul nu reacționează la strigătele de disperare din stânga Prutului. Basarabenii sunt dezamăgiți!”, se afirmă în știrea falsă.

OBIECTIV: Slăbirea încrederii în România din partea cetățenilor R. Moldova de ambele paliere politice -stânga și dreapta. La nivel mai mare, slăbirea încrederii în UE.

DE CE SUNT FALSE NARAȚIUNILE: Știrea induce ideea că Poliția de Frontieră din România nu are nicio bază legală să facă acest lucru și că Ambasada României la Chișinău refuză se să implice în această situație.

Se face trimite în mod subliminal la mitul „jandarmului român” din perioada sovietică (personificat în cazul de față de vameșul român) care ar nedreptăți pe basarabeni.

De asemenea, se recurge la un factor emoțional într-o relatare care ar trebui să fie obiectivă.

Autorii știrii false nu recurg la principiul deontologic de a afla și poziția unei instituții din România, fie Poliția de Froontieră, fie Ambasada României la Chișinău pe aspectele invocate.

Materialul nu conține puncte de vedere diverse asupra chestiuniunii în cauză și este folosită doar o perspectivă unilaterală, vădit tendențioasă.

SÂMBURE DE ADEVĂR: Pentru a părea veridică, autorii știrii false citează trunciat din legislația României în materie de trecere a frontierei, spunând că în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 194/2002, la litera F, se prevede că: „persoane în tranzit, inclusiv cei repatriați ca urmare a acordării protecției consulare” și că „decizia nu impune vreo limită sau careva documente solicitate acum absolut ilegal la frontiera moldo-română” 

În primul rând, ordonanța la care se face referire, mai precis litera F, precizează: „Centrul Naţional de Vize – structură special desemnată din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, care contribuie la stabilirea şi realizarea politicii naţionale de vize a României, împreună cu celelalte instituţii din administraţia publică centrală, potrivit competenţelor stabilite prin lege, şi este punct central de acces la Sistemul de informaţii privind vizele”, fără nicio legătura cu ce se citează în știrea falsă.

CUI ÎI SERVEȘTE NARAȚIUNEA/SERVESC NARAȚIUNILE: Narațiunea servește partidelor de orientare prorusă și anti-europeană. Cât spunem anti-europeană ne referim inclusiv la cele care adoptă, în volume mai mari sau mai mici, și atitudine anti-București.

Se încearcă destabilizarea electoratului proeuropean și a rudelor acestora care sunt plecate la muncă în Occident.

OUG 194/2002 (vezi detalii aici)

REACȚII OFICIALE:

Pe 14 septembrie, la două zile după publicarea știrii, și tirajarea masivă pe toate tipurile de media, în special cele afiliate PSRM, dar și pe rețelele de socializare, Ambasada României la Chișinău a emis și ea un comunicat pentru a demonta aceste falsuri.

„România aplică, până la aderarea la Spațiul Schengen, Codul Frontierelor Schengen (Regulamentul UE 2016/399 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane), care conține prevederi clare și concise cu privire la intrarea resortisanților terți pe teritoriul României și al celorlalte state membre ale Acordului Schengen, precum și al Bulgariei, Ciprului și Croației”, explică instituția diplomaticată care anume cadrul legal primează în această situație.

Mai precis, se explică că Poliția Română are menirea, ca parte a sistemului european de frontieră, să permită intrarea resortisanților terți pe teritoriile naționale, inclusiv în scop de tranzit, dacă aceștia sunt titulari ai unui drept de ședere în respectivele state (spre exemplu, vize de lungă ședere, permise de ședere, cărți de rezidență).

Cu alte cuvinte, dacă cetățenii moldoveni vor să tranziteze teritoriul României, ei trebuie să facă dovada că merg în statele de destinație finală având documente legale pentru a intra pe teritoriul acestora, iar Poliția de Frontieră este obligată să verifice legalitatea acestor acte.

„În situațiile în care se constată că respectivii cetățeni nu îndeplinesc condițiile necesare care le-ar permite continuarea călătoriilor prin celelalte state de tranzit (dacă este cazul), respectiv intrarea în țara de destinație, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră Române nu le permite acestora intrarea pe teritoriul României (măsuri în strictă concordanță cu prevederile legale ale Codului Frontierelor Schengen și deciziile adoptate la nivel european în contextul pandemiei de COVID-19)”, precizează ambasada în comunicatul de presă.

Mădălin Necșuțu